مقالات

نمای مدرن چیست؟

نما در واقع بیرونی‌ترین قسمت ساختمان و بخشی است که بیشتر در معرض دید است. علاوه بر این چون نمای ساختمان همواره در معرض تماس با عوامل محیطی است؛ علاوه بر اینکه زیبای ظاهری آن اهمیت دارد باید مقاوم نیز باشد. نمایی که به سبک مدرن طراحی می‌شود همه این ویژگی‌ها را داراست. در واقع طبق تعاریف، نمای مدرن نمایی است که برای طراحی آن از متریال‌های مختلف که تضاد رنگی دارند استفاده می‌شود. در این نما نقوش به صورت ترکیبی از خطوط افقی و عمودی اجرا شده و به طور کلی بیشتر از خطوط زاویه‌دار در آن استفاده می‌شود. چوب، آجر و سنگ سه متریال بسیار پرمصرف در طراحی این سبک از نما هستند که هر کدام با یک هدف خاص به کار برده می‌شوند. به عنوان مثال چوب به دلیل ماهیت طبیعی خود، با هدف اجرای رنگ طبیعی روی نما و به جای عمل رنگ کردن استفاده می‌شود.

اصول نمای مدرن که باعث افزایش کیفیت و اجرا می شود!

برای طراحی نما به این سبک اصولی وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند دقت در اجرا و کیفیت نهایی کار را مشخص کند. این اصول عبارتند از:

تزئئیات کم: در طراحی مدرن بر خلاف طراحی به سبک نمای کلاسیک که جزئیات فراوان در آن حرف اول را می‌زند باید سعی شود که از جزئیات کمتری استفاده شود.

رنگ‌های مناسب: در این شیوه از طراحی باید از رنگ‌های خنثی مانند کرم، قهوه‌ای، خاکستری یا بژ استفاده شود. البته رنگ‌هایی مانند بنفش یا آلبالویی هم برای جلوگیری از یکنواختی ظاهری در این سبک از نما کاربرد دارند.

طراحی پنجره‌ها: در سبک مدرن پنجره‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. البته این میزان از اهمیت نباید موجب شود که استفاده از پنجره در طراحی بیش از حد زیاد باشد. ضمن اینکه طراحی ظاهری خود پنجره‌ها نیز باید ساده و جذاب باشد.

متریال مناسب: قانونی برای استفاده از متریال‌های خاص در طراحی نما به سبک مدرن وجود ندارد. اما متریال انتخابی باید قابلیت اجرای خطوط صاف را داشته و دارای بافت‌ها و طرح‌های ساده باشد.

انواع نمای مدرن

انواع نمای مدرن را می‌توان بر اساس مواد و متریال مورد استفاده دسته‌بندی کرد. نمای فلزی، نمای سنگ طبیعی، نمای چوبی، نمای ساروج و گچ، نمای بتنی، نمای شیشه‌ای و نمای جی‌اف‌آرسی از جمله مهم‌ترین انواع این سبک از طراحی هستند.

مهمترین خصوصیات نما‌ی مدرن

سادگی مهم‌ترین خصوصیت این سبک از طراحی نما است. علاوه بر این طرحی که قرار است اجرا شود بهتر است عملکردی نیز باشد. همانطور که گفتیم در این سبک از طراحی باید از مصالح متنوع استفاده کرد. بنابراین خصوصیت دیگر نمای مدرن قابلیت اجرای آن با انواع مصالح از جمله کامپوزیت، آجر، سنگ، چوب، بتن، شیشه و… است. اکثر معماران و طراحان برای پیاده‌سازی این نوع نما از جدیدترین تکنولوژی‌ها در تمامی مراحل طراحی و اجرا استفاده می‌کنند. آخرین خصوصیت نمای مدرن نیز قابلیت تنظیم آن با بودجه کارفرماست. بنابراین می‌توان گفت که سبک مدرن، اقتصادی‌ترین سبکی است که می‌توانید از آن برای اجرای نمای یک ساختمان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *